Přeskočit na hlavní obsah

Jak se dostat do Anglie

Pár lidí z Čech mi psalo, jak se sem vlastně dostat a že nevědí co mají všechno udělat a že chtějí poradit. Proto jsem se rozhodla to napsat sem pro všechny.

Do Anglie jsem chtěla jet už rok, ale teprve teď se mi naskytla příležitost a vše mi hrálo do karet. Přemýšlela jsem, zda sem pojedu pracovat nebo jako au-pair. A nakonec to rozhodování nebylo až tak těžké. Když tu chcete normálně pracovat musíte si kromě klasických věcí v ČR zařídit ubytování, NIN(national insurance number) a práci v Anglii, což je z Čech téměř nereálný. A kolik peněz by tady člověk nechal první týden za všechno, to by si to rychle rozmyslel a zůstal radši v ČR.

Proto bylo au-pairství jasnou volbou. Pak už se jen stačilo rozhodnout kam a Londýn byl pro mě taky jasný. Založila jsem si profil na AupairWorld a začala hledat rodiny. Nakonec se mi ale naskytla nabídka od You+ Aupair Agency , která se mi líbila z důvodu, že se agentuře nic neplatilo. Říkala jsem si,  že za mě vše potřebné vyřeší a budu mít nějakou jistotu. Když se na to podívám zpětně, určitě to nebyla chyba, ale příjde mi to jako naprostá zbytečnost. Stejně si v ČR vše musíte zařídit sami a agentura tady s vámi nakonec taky v baráku nežije, takže je to vše na Vás. Rozhodně ale nedoporučuju agentury typu Student Agency, kde se za vyřízení platí. Už tak vás to bude stát dost peněz a natož ještě platit agentuře. V Anglii pracují agentury pro Aupair zadarmo. A tak je to i v případě You+ AA, protože má sídlo v Anglii (ale majitelkou je češka). Po mých zkušenostech bych hledala rodiny jednoznačně na facebooku. Většinou tam dávají nabídky au-pairky, které od rodin odcházejí (a v určitých skupinách to jsou češky a slovenky), takže rodina je zvyklá na naši mentalitu a vy můžete vše ohledně rodiny probrat s předchozí au-pair.

Stránky na Facebooku:

Vůbec se nestresujte úrovní vaší angličtiny. Já teď chodila rok na denní studium angličtiny v jazykovce a myslela jsem si, že to tu bude pohodička. Není. Prostě jim nerozumím. Tímto vás od toho nechci nějak odlákat, jen tím chci říct, že pokud se umíte alespoň trochu domluvit, ve chvíli kdy přijedete sem, začínáme všichni na stejné úrovni. A na to navazuje to, že nedoporučuji jít do česko-britské rodiny. Nechoďte k čechům ani slovákům, nenaučí vás to. Musíte do toho prostě skočit po hlavě. Dejte tomu měsíc v rodině a uvidíte pokroky :)

Když jsem si vybírala rodinu, dost lidí mi říkalo, ať nechodím k afričanům. Říkala jsem si, že přece nejsem rasistka...a nastoupila do rodiny Liberijců. No mé poučení zní - k afričanům nikdy víc. Co tady mají češi a slováci v Anglii zkušenosti. Afričani jsou milí, pokecáte s nima. Nic proti nic nemám..ale nebydlete s nimi. Ani jako host-family ani jako vlastník nějakého share-housu. Možná je to ale věc, kterou si každý musí sám zažít.

Na co se u rodin ptát a podle čeho vybírat:

Budu to brát podle Londýna, protože s tím mám zkušenosti. Zeptejte se na část Londýna, kde bydlí. Není totiž Londýn jako Londýn. Jednoduše si do googlu zadejte, že chcete navigaci. Zadejte si tam to místo, kde bydlí a kam zadejte Londýn a klikněte na MHD. Najde Vám to cestu do centra Londýna a vy budete vědět, za jak dlouho se do centra dostane, zda musíte jet metrem, nebo se dát jet autobusem... Metro je tady hodně drahé. Já bydlím ve čtvrté zóně Londýna. Do města se dostanu za 20 minut. Do centra na Oxford St mi to ale trvá hodinu a půl až dvě, protože se vyhýbám metru. To jen tak pro představu, když vám někdo do inzerátu napíše že bydlí 20 minut od centra...
Mám tedy zaplacenou měsíční Oyster card(jako naše Open card) na 2. - 4. zónu a po centru (první zóně) se pohybuji autobusama. Takže prostě voser nuda. I tak mě ale měsíční Oyster stojí 102.2 liber.

Zeptejte se na týdenní rozvrh, abyste věděli, kdy budete mít čas pro sebe. Většinou to chodí tak, že ráno vstanete s dětmi, odvedete do školy a cca od 9 do 3 máte volno pro sebe a pak je vyzvednete a jste do večera s nimi.

Zeptejte se zda chtějí babysitting a zda bude spíše v týdnu nebo o víkendu a jak často. Nic moc, když jste celý týden s dětmi, těšíte se na víkend a příjde za vámi host-mum, že v pátek a sobotu večer hlídáte. Je to ale všechno o předchozí domluvě.

Já bych se i zeptala na to, zda můžu i ve všední den jít večer ven, když už nebudu mít hlídání. Abyste si taky mohli občas povyrazit na pivo :)

Věk dětí je důležitý. Od tří do pěti let tu chodí děti do školky a to záleží na rodičích jak často. Ale bývá to cca třikrát týdně 9-12. Do školy se potom chodí klasicky nějak do tří, a když mají kroužky, tak jsou tam dýl. Musíte si tedy ujasnit, jak velké děti chcete a kolik dětí se chcete starat.

Zeptejte se, zda vám budou kupovat jídlo, kolik hodin týdně budete pracovat a kolik bude vaše týdenní kapesné. V Londýně, když pracujete 20-25 hodin týdně, je kapesné 70-100 liber. Ale určitě by se dalo najít i za víc.

Co zařídit před odletem:

Doporučuje se koupit si zpáteční otevřenou letenku, ale co znám lidi tady, asi nikdo ji nemá. Ani já ne.

Nevím uplně jak to chodí, když jste zaměstnanci na plný úvazek, ale já měla do konce června status studenta a odlétala jsem 8. července. řekli mi, že na pracák se hlásit nemusím a jen jsem si vyřídila cestovní pojištění a odhlásila se ze své zdravotní pojišťovny.

Cestovní pojištění doporučuju vyřídit na Porovnej24 , protože mi tam vyšlo nejlevněji, když jsem to samé pojištění hledala na stránkách AXA, bylo asi o další tisícovku dražší a osobně na pobočce o další tisícovku. Stačí tedy jen vyplnit dotazník přes internet a vytisknout si papír, co vám přijde mailem. Pak dojdete do pojišťovny a řeknete, že letíte jako au-pair (tudíž bez smlouvy a jakého koliv danění a placení zdravotního v jiné zemi), ukážete jí cestovní pojištění a odevzdáte kartičku. Dostala jsem papírové prohlášení, aby mě do té doby v ČR ještě ošetřili, kdyby bylo potřeba. V cizině musíte být déle jak půl roku, pokud se vrátíte dřív, budete zpětně doplácet ty měsíce, co jste tam nebyli. Teď je to měsíčně kolem 1200,- Kč. Je tu i ta možnost, že si nebudete platit cestoví a budete stále platit měsíčně v ČR, ale roční cestovní mě vyšlo cca 2000, tak nevidím důvod proč platit 1200 měsíčně.

Leťte jen s příručákem a max 100 librami v kapse. Všechno ostatní je zbytečné.

Snad jsem na nic nezapomněla, kdybyste měli otázky, tak se ptejte :)


Komentáře

  1. A jak se ti zatím líbí? :)

    Já si kolik let přála jet do Anglie jako au-pair, nakonec jsem se ale rozhodla, že si před vysokou nebudu dávat pauzu a udělám si ji tam. Tak snad to vyjde :)

    http://janetosayande.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Janet :)

      měním rodinu, protože s ní nejsem spokojená, ale Londýn a obecně Anglii jsem si hodně zamilovala. Znám tu skvělou partu čechů a slováků, s kterými pořádáme různé akce, tak je to fajn, si popovídat i ve svém rodném jazyce :)

      A tobě držím palce, ať ti to vyjde! :)

      Vymazat
  2. Je mi lito, ze to s tou africkou rodinou nevyslo. Presne jak rikate, clovek si s nimi dobre popovida, jsou mili a pratelsti, navic jako diplomati jsem si rikala, ze tam bude nejaka zaruka. Ale jako agentura (You+) jsem se taky poucila a uz africke rodiny neprijimam.

    Preji hodne stesti v nove rodine - a snad se taky jednou sejdeme osobne...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já to beru jako určitou zkušenost, nebylo to jednoduché, ale taky mi to něco dalo, takže se to snažim brát pozitivně :)

      A určitě se s Vámi ráda uvidím osobně :)

      Vymazat
  3. Ahoj chci pochválit pěkný článek. Sama mám v plánu se do Anglie jako au-pair vypravit a opravdu jsi jela jen s příručákem? Mám z balení docela dilema :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Freny,

      moc děkuji za pochvalu, doufám, že ti článek pomohl :)
      Jela jsem jen s příručákem, ale zabalit si byl opravdu boj. Taková rada ve zkratce je - neber si oblečení a obyčejné boty. Ze začátku oblečení moc nebudeš potřebovat, když budeš s rodinou a potom si můžeš jít koupit pár věcí z prvního kapesného do Primarku :)

      Vymazat
  4. Když měníš rodinu nemyslela jsi na to, že s tebou spokojený nejsou podle toho jak se chováš jak namistrovaná usurpátorka? ;) A ty rozhodně nemůžeš být dobrá blogerka se svým namyšleným chováním. ;) Radši přestaň dokud ještě můžeš. ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Eliško,

      mrzí mě, že se někomu můj blog nelíbí, ale bohužel není v mých silách se zavděčit všem. Takže pokud se ti můj blog nelíbí, nikdo tě nenutí ho číst.

      Vymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

Svatba s odstupem několika měsíců

Zážitek na celý život. To o své vlastní svatbě řekne asi každý. Ale u nás to byl zážitek na celý život i pro většinu svatebčanů, kteří ten den s námi prožili. Pro někoho by tohle vysněná svatba dost možná nebyla, ale pro mě to rozhodně splněný sen byl. I když byl bez zámku, holubic a kočáru. Je to momentka a já jí naprosto miluju. Děkujeme oběma, za všechnu tu pomoc a energii, kterou jste naší svatbě věnovali.

Česká rafaela po britsku a domácí vanilkový cukr

Mnoho z vás mě prosilo o další recepty na vánoční cukroví, které je možné udělat z britských surovin. Dnes se můžete těšit na domácí rafaela. Jednodušše řečeno jsou to sladké kokosové kuličky, po kterých se jen zapráší. Tyhle kuličky jsem dělala už pár let i doma a vždy byly hned snědené. A tak jsem to zkusila i tady v Anglii a vyšly skvěle, tak proč si je i tady nedopřát!

Do Osvětimi na vlastní pěst

Tento článek píšu asi s ročním zpožděním. I tak jsem si ale říkala, že by někomu mohl pomoct a usnadnit organizaci výletu do Osvětimi. Já jsem se rozhodla dát výlet do Polska jako dárek svému příteli. Upřímně jsem ale netušila, jak složitá organizace to bude. Protože jsem se snažila udělat překvapení, dost se mi to zkomplikovalo.