Přeskočit na hlavní obsah

Už tomu rozumím... a něčemu stále ne

Je a bylo pár věcí v Anglii, které mi nedávali smysl. Věci, nad kterými se my češi pozastavíme a kroutíme hlavou, protože u nás je to jinak a samozřejmě je to lepší! Ale když tu nějakou dobu žijete, zjistíte, že nějaké věci smysl dávají.


Untitled



To, čemu se diví asi i lidi, co v Anglii nikdy nebyli, jsou obrácené autobusové zastávky. Na co to je? Člověk si tam sedne a nevidí, zda jeho autobus už přijíždí. Když nedejbože zastaví za zastávkou, musíte se podél ní protáhnout, abyste mohli nastoupit. S kočárkem nereálné. Stejně je tu jedno pozitivum - co se děje u nás v ČR, když prší už několik hodin, všude jsou hluboké kaluže, vy stojíte na zastávce a autobus přijede?! Osprchuje vás od hlavy až k patě. A to se vám tady nestane.

Dalším překvapením pro mě bylo že bydlíme v přízemí, balkon je ve stejné úrovní jako trávník, na balkonových dveřích máme kliku i zvenku....a stejně nemáme žádné sklo nebo mříže na balkoně. Jednoduše tu asi vloupání nejsou na denním pořádku.

Proč jsou autobusy dvoupatrové? Není těžké se zranit na schodech. Když je plno, musíte potom zase pracně dolů. Takže proč? Ten hlavní důvod jsou kolony které vznikají v Londýně. Takhle se ten autobus vecpe skoro všude a pobere více lidí. Můj důvod je ale ten, že dole sedí důchodci, obézní lidi, matky s kočárkama a lidi s milionem tašek, my mladí si sedáme nahoru.

Všechny taxi jsou stejně černé (až na vyjímky s reklamou). Důvod je ten, že mají i stejné ceníky nastavené vládou. A to je potom výhoda, když nemusíte řešit že je tenhle drahej a že musíte čekat na další. Pokud víte kam chcete, cenu bude se všemi stejná :)

Po celém Londýně je velký problém potkat odpadkové koše. Běžně chodíte hodinu s prázdným kelímkem ze Starbucks v ruce a koš nikde. V okolí památek už vůbec ne. Buckingham palace. Big Ben. London eye. Tam na koše zásadně nenarazíte. A důvod? Bomby a teroristické útoky. Teď si asi všichni uvědomujeme, že to vlastně není na škodu. Samozřejmě, pokud budou chtít, vždy si způsob najdou. Nedostatek košů zmenšuje riziko, ale o tom tento článek není :)

Na každém přechodu máte napsáno, abyste se koukali do prava. Jako pro hlupáky. No co si budeme, každy je občas myšlenkami ve svém světě a potom nastupuje česká automatika. Jaké překvapení, když na vás vybafne auto z druhé strany.



Potom je tu druhá kategorie. A to jsou věci které mi nedávaly smysl...a pořád nedávají.

Turisti a lidi, co sem přijedou nově se diví, když je nutíte přecházet rušnou silnici na červenou. Tady to ale bohužel jinak nejde. Nemají tady ty senzory, které máme my v ČR. Ty vidí, zda jede z daného směru auto nebo ne a pokud ne, šoupne tam červenou a chodcům zelenou. Bohužel v Londýně se setkáte jen s tím, že všichni stojí. Celá křižovatka aut, cyklisti i chodci. Semafory totiž nevědí, že v tom daném jednom pruhu žádné auto není. A komu by se pořád chtělo jen čekat?!

Proč je tu tolik au-pairs a nannies? Mateřská dovolená tu trvá asi rok, potom vám dítě vezmou do školky. Jenže pouze na 3 hodiny. Jaký to má teda potom smysl?
Ve školách zase neexistuje nic jako družiny. Končí vyučování tak tady máte své děti. Málo který rodič může tímhle způsobem fungovat.
Do školek i škol jim sami musíte navařit oběd. Nemůžeme se potom divit, že většina z dětí školního i předškolního věku mají k obědu toast a kousek ovoce. Takže žádné jídelny ve školách ani školkách.

Jsem názoru, že ve velkých ulicích typu Oxford Street nebo Whitehall by neměl být povolený vjezd autům. To i u nás na Václaváku to je vymyšlené líp. A díky tomu nejsou takové davy po stranách ulic.

Když půjdete v neděli odpoledne po Oxford Street, většina obchodů bude zavřených. A potom, že jsou Londýňani nejvíc pracovití...

A teď pár pozitivní věcí v bodech, které já britům závidím.

  • bankovní účty bez poplatků
  • nebojí se utrácet, takže tu skvěle funguje ekonomika
  • žádné poplatky za pozdní vrácení knihy do knihovny
  • multikurturnost a respekt k ostatním
  • zdravé sebevědomí
  • na ulici můžete chodit bez ID, v autě jezdit bez DL (oboje ale musíte vlastnit)
  • obrovský Lush, Victoria Secret, M&M's a obrovská foodhall v M&S
  • Camden Lock Market....a vlastně celý Camden

Určitě jsem na spoustu věcí zapomněla, ale je toho spousta. Možná ještě někdy napíšu pokračování :)

Je něco co vás na Londýně/Anglii překvapilo? A co britům závidíte vy?






Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Svatba s odstupem několika měsíců

Zážitek na celý život. To o své vlastní svatbě řekne asi každý. Ale u nás to byl zážitek na celý život i pro většinu svatebčanů, kteří ten den s námi prožili. Pro někoho by tohle vysněná svatba dost možná nebyla, ale pro mě to rozhodně splněný sen byl. I když byl bez zámku, holubic a kočáru. Je to momentka a já jí naprosto miluju. Děkujeme oběma, za všechnu tu pomoc a energii, kterou jste naší svatbě věnovali.

Česká rafaela po britsku a domácí vanilkový cukr

Mnoho z vás mě prosilo o další recepty na vánoční cukroví, které je možné udělat z britských surovin. Dnes se můžete těšit na domácí rafaela. Jednodušše řečeno jsou to sladké kokosové kuličky, po kterých se jen zapráší. Tyhle kuličky jsem dělala už pár let i doma a vždy byly hned snědené. A tak jsem to zkusila i tady v Anglii a vyšly skvěle, tak proč si je i tady nedopřát!

Do Osvětimi na vlastní pěst

Tento článek píšu asi s ročním zpožděním. I tak jsem si ale říkala, že by někomu mohl pomoct a usnadnit organizaci výletu do Osvětimi. Já jsem se rozhodla dát výlet do Polska jako dárek svému příteli. Upřímně jsem ale netušila, jak složitá organizace to bude. Protože jsem se snažila udělat překvapení, dost se mi to zkomplikovalo.