Přeskočit na hlavní obsah

Proč jsme začali jíst paleo.

Začít jíst paleo jsme se rozhodli po naší dovolené na Krétě. Jedli jsme tam pravidelně, hodně ovoce i zeleniny a návrat do běžného pražského života se vším všudy nebyl zrovna příjemný. Začalo nám oběma být špatně po místní "rychle si něco kup" stravě. Dalším důvodem byli Petrovy alergie na potraviny, které se po návratu ne a ne zlepšit.

Úplně původní myšlenka byla taková, že začneme s Whole 30, abychom následně zjistili, co za potraviny dělají Petrovi problém. Nebudu Vám lhát, tohle všechno jsem vymyslela já a on z téhle "diety" nadšený rozhodně nebyl.


Untitled
Lilkové burgery



Whole 30 je třicetidenní program, kdy jíte paleo stravu a zároveň nesmíte vyrábět náhražky. Tzn. paleo palačinky apod. Když jsme se rozhodli, že s tím začneme, byl konec listopadu a my věděli, že budou brzo Vánoce a neuměli jsme si představit jak něco takového v tomto období zvládneme. Prvních pár dní jsme to vydrželi, ale nebyli jsme spokojení. A takhle jsem to opravdu nechtěla.
Nakonec jsme pozvolna přešli na paleo 80/20. Občas i 60/40, jak já občas s oblibou říkám. Je to klasická paleo strava, která je ale dodržovaná jen na 80%. Rozhodli jsme se tak z důvodu zbytečného stresování a následné naštvanosti.

Co je paleotická dieta?
Zakládá se na době kamenné, kdy lidé jen lovili nebo sbírali. Základem paleo stravy je nejíst lepek, cukr a laktózu. Vyhýbáte se luštěninám a všem nezdravým věcem ve zpracovaných výrobcích. Co naopak jíte ve velkém je maso, ryby, ovoce(hodně avokáda!), zelenina, houby, vejce, zdravé tuky...

Rozhodně  to není tak, že bychom si každý den počítali těch 80%. Je to jen o našem rozhodnutí, zda tu danou věc jíst nechceme nebo přivřeme oči. Za ty 3 celé měsíce už jsme si na to zvykli a neměnila bych. Zvykli jsme si na to vařit většinou paleo, nakupovat zdravější potraviny a zvykli jsme si i na tu stravu samotnou. Výhodou a částečně i nevýhodou je to, že už je naše tělo na paleo potraviny zvyklé a když si dáme nějakou prasárnu, není nám dobře. Ta výhoda je, že už předem víme u čeho to hrozí a je pak jednoduší to jídlo odmítnout.

Čemu se snažím opravdu vyhýbat, protože už mám vyzkoušené, že mi po tom nebude dobře, je mléko, zelí, smetanové omáčky a mastná jídla.

Jsou potraviny, které nám opravdu nechybí a nás ani nenapadne si je udělat. U mě se většinou jedná o jídlo, u kterého vím, že mi nedá žádné živiny. Jasným příkladem jsou těstoviny a pečivo. Není pro mě náročné je odmítnout. Stačí se nad tím zamyslet a uvědomím si, že mi to nic nedá a jen mi to zalepí střeva.
Další potraviny, kterým se úspěšně vyhýbáme jsou luštěniny. Já jsem nikdy nebyla jejich fanouškem, ale i Petr, který si je vždy s radostí dával, to teď bez nich zvládá levou zadní.

Ze začátku jsem měla největší strach z vaření a následně i nákupů. Začali jsme tím, že drtivou většinu výrobků, které jsme měli doma jsme vyhodili do koše a zašli na náš první velký paleo nákup. První nákup stál poměrně dost peněz, když si na to vzpomenu. Ale jeho součástí byli i krabičky na jídlo, protože jsme věděli, že nás čeká každodenní vaření obědů do práce. A teď už tak velké nákupy neděláme a chodíme raději častěji na malé. Aby jsme potraviny měli co nejčerstvější.

Vařit jsem začala podle knížky Whole 30. Teď už ji používám jen výjimečně, ale ze začátku pro mě byla biblí. Jídla jsou jednoduchá a jsou jedlá i následující den. Uvaříte pár receptů z této knihy a začnete chápat princip této diety a bude pro Vás čím dál víc jednodušší si poradit s recepty sami.
Součástí této knihy jsou i odkazy na další webové stránky týkající se paleotické diety a to i v češtině. Zároveň je k dispozici i nákupní seznam, když si ještě nejste jistí co můžete a co ne, tak se určitě hodí. Dále je tam přehled éček, která jsou a nejsou zdravá (případně doporučuji aplikaci Fér potravina) a v neposlední řadě doporučené rozdělení jídelníčku. Kolik byste v každém jídle měli mít bílkovin, kolik zeleniny....

Jsem ráda, že jsme s paleo stravou začali a neumím si už představit, že bych jedla opět nepravidelně a jen jídlo, které nemá žádnou výživovou hodnotu. Zvykla jsme si hodně rychle a to jen svědčí o tom, že to tělu vyhovuje.

A jak dopadly petrovy alergie? Mnohem se to zlepšilo a když už na něco má alergickou reakci, není tak těžké přijít na to z čeho to bylo, protože přes den nestláská miliardu věcí.



Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Svatba s odstupem několika měsíců

Zážitek na celý život. To o své vlastní svatbě řekne asi každý. Ale u nás to byl zážitek na celý život i pro většinu svatebčanů, kteří ten den s námi prožili. Pro někoho by tohle vysněná svatba dost možná nebyla, ale pro mě to rozhodně splněný sen byl. I když byl bez zámku, holubic a kočáru. Je to momentka a já jí naprosto miluju. Děkujeme oběma, za všechnu tu pomoc a energii, kterou jste naší svatbě věnovali.

Česká rafaela po britsku a domácí vanilkový cukr

Mnoho z vás mě prosilo o další recepty na vánoční cukroví, které je možné udělat z britských surovin. Dnes se můžete těšit na domácí rafaela. Jednodušše řečeno jsou to sladké kokosové kuličky, po kterých se jen zapráší. Tyhle kuličky jsem dělala už pár let i doma a vždy byly hned snědené. A tak jsem to zkusila i tady v Anglii a vyšly skvěle, tak proč si je i tady nedopřát!

Co během půl roku dítěte (ne)potřebujete

Před porodem jsem měla pocit, že pro Sofinku potřebuju všechno, co na trhu existuje. Od kousátka po vibrující věc na kočár. Po více jak půl roce už můžu říct, co jsme opravdu využili, co pro nás bylo zbytečné a co nám naopak chybělo.